Organizatia Internationala a Muncii
(International Labour Organization)
-ILO -

Organizatia Internationala a Muncii (OIM) este agentia specializata a Natiunilor Unite care cauta sa promoveze justitia sociala si recunoasterea internationala a drepturilor omului si drepturilor muncii.

A fost fondata in 1919 si este singura mare creatie supravietuitoare a Tratatului de la Versailles care a dus la aparitia Ligii Natiunilor. Organizatia Internationala a Muncii a devenit prima agentie specializata a Organizatiei Natiunilor Unite (ONU) in 1946.

OIM formuleaza standardele internationale in domeniul muncii sub forma unor Conventii si Recomandari. Acestea stabilesc normele de baza ale dreptului muncii: libertatea asocierii, dreptul la organizare, negocierea colectiva, abolirea muncii fortate, egalitatea sanselor si tratamentului si alte standarde care reglementeaza intreg spectrul problemelor dreptului muncii.

Organizatia Internationala a Muncii (OIM) acorda asistenta tehnica, in principal, in domenii ca:
pregatirea si reabilitarea profesional/ocupationala;
politica angajarilor;
managementul muncii;
dreptul muncii;
conditii de munca;
dezvoltarea managementului;
cooperare;
securitate sociala

Organizatia Internationala a Muncii promoveaza dezvoltarea organizatiilor independente ale angajatilor si asigura acestora servicii de pregatire si asistenta.

In cadrul Natiunilor Unite, OIM are o structura tripartita unica: angajatii si angajatorii participa, ca parteneri egali, alaturi de reprezentantii guvernelor in cadrul organelor de conducere proprii.

In timpul sesiunile de lucru, Conferinta Generala a Organizatiei Internationale a Muncii adopta o serie de conventii. Romania recunoaste Organizatia Internationala a Muncii si a ratificat o parte din conventiile elaborate de catre OIM





Federatia Europeana a Personalulu din Serviciile Publice
(European Federation of Employees in the Public Services)
- EUROFEDOP -



Infiintata la primul congres al Federatiei Internationale a Personalului din Serviciile Publice care a avut loc la Viena, Austria, in 1966, Eurofedop grupeaza uniuni sindicale crestine, precum si alte uniuni sindicale democratice din Europa.

Cei 52 de membrii sunt uniuni sindicale din domeniul serviciilor publice din urmatoarele tari: Austria, Albania, Belgia, Bulgaria, Elvetia, Republica Ceha, Germania, Danemarca, Spania, Franta, Ungaria, Croatia, Italia, Irlanda, Luxemburg, Lituania, Malta, Olanda, Portugalia, Romania, Slovacia, Marea Britanie.

Scopul principal al Eurofedop este sa promoveze cooperarea intre uniunile sindicale din serviciile publice pretutindeni in Europa si sa reprezinte interesele personalului din serviciile publice in fata Uniunii Europene. Pentru a realiza acest lucru, Eurofedop promoveaza dialogul social european pluralist si reprezentativ, indiferent daca este formal sau informal, in cadrul sectorului public.

In scopul imbunatatirii cooperarii intre membrii Eurofedop, au fost infiintate 9 consilii sindicale: Servicii Postale si Telecomunicatii, Autoritate Locala si Regionala, Ministere, Servicii de Sanatate Publica, Politie, Finante, Aparare, Justitie si Femei.

Sarcinile consiliilor sindicale constau, in principal, in asigurarea informarii mutuale, adoptarea rezolutiilor relative la sectorul lor de activitate, informarea si consilierea Comitetului Executiv al Eurofedop. Toate consiliile sindicale se intalnesc cel putin o data pe an.

Eurofedop este membra a Confederatiei Internationale a Muncii, este recunoscuta de Organizatia Internationala a Muncii si este membra a Comitetului de Cooperare din cadrul Consiliului Europei.


Blocul National Sindical

- BNS -

Blocul National Sindical este o organizatie sindicala confederativa ce reuneste pe baza liberului consimtamant organizatii sindicale de tip federativ.

BNS a luat fiinta in luna noiembrie 1991, cand reprezentantii a 13 federatii s-au reunit in Congres National si au decis sa-si uneasca eforturile, punand astfel bazele confederatiei.

Blocul National Sindical este una dintre cele mai active confederatii sindicale din Romania, in alcatuirea sa intrand 39 de federatii din cele mai importante ramuri ale economiei. De asemenea, BNS este reprezentat la nivel national prin cele 36 de filiale judetene.

Blocul National Sindical este membru al Consiliului Economic si Social si are reprezentanti in toate structurile tripartite la nivel national si local.

Blocul National Sindical este membru cu drepturi depline al Confederatiei Internationale a Sindicatelor Libere (ICFTU) si al Confederatiei Europene a Sindicatelor (ETUC).

Principiile fundamentale pe care Blocul National Sindical le apara si le promoveaza sunt democratia, egalitatea in drepturi, solidaritatea si toate principiile cuprinse in "Declaratia Drepturilor Omului", iar activitatile principale pe care le desfasoara sunt:
Negocierea contractului colectiv de munca la nivel national;
Sustinerea, la toate nivelele, a drepturilor si intereselor membrilor sai;
Urmarirea asigurarii protectiei sociale pentru membrii sai;
Formularea si sustinerea de proiecte de acte normative sau modificari ale legislatiei existente referitoare la oricare dintre drepturile si/sau interesele legitime ale oricaruia dintre membrii sai;
Promovarea si sustinerea principiilor economiei de piata si ale statului de drept;
Colaborarea cu alte organizatii sindicale din tara si/sau strainatate;
Promovarea si imbunatatirea educatiei sindicale



Federatia Sindicatelor din Administratia Publica
- PUBLISIND -


Structura de sindicat national a permis Sindicatului National al Lucratorilor de Penitenciare - SNLP sa fondeze impreuna cu alte 9 sindicate din diferite sectoare de activitate ale administratiei publice, Federatia Sindicatelor din Administratia Publica – PUBLISIND.

PUBLISIND a fost afiliata la Blocul National Sindical cu ocazia Consiliului National de la Eforie Nord, din data de 13.06.2007.

In prezent, la Federatia Sindicatelor din Administratia Publica – PUBLISIND - sunt afiliate 36 de sindicate care reprezinta aproximativ 18000 membri de sindicat.

Federatia Sindicatelor din Administratia Publica se doreste a fi un instrument pentru imbunatatirea imaginii functionarului public din Romania, dar si pentru apararea drepturilor si intereselor membrilor sai, la niveluri corespunzatoare.
Trebuie sa iti cunosti drepturile. De multe ori problemele apar si pentru ca membrii de sindicat nu isi cunosc drepturile pe care le au. Tocmai de aceea este bine sa verifici orice informatie, pentru ca de multe ori aceasta poate fi incompleta sau chiar gresita.
Neacordarea unui drept nu este intotdeauna rezultatul relei intentii - ea poate fi o greseala a unui coleg. De aceea, de multe ori o simpla cerere adresata conducerii, atunci cand un drept iti este incalcat, este suficienta.
Sindicatul poate sti cand drepturile la locul de munca sunt incalcate colectiv, dar nu poate ghici cand un drept individual este incalcat. Sesizeaza organizatia sindicala atunci cand nu poti rezolva singur problema.
Nu lasa totul doar pe seama organizatiei sindicale care te reprezinta. Sindicatul te poate ajuta, dar nu te poate inlocui in toate situatiile. In majoritatea cazurilor, angajatorii profita de teama salariatilor de a-si revendica personal drepturile si considera ca sindicatele nu ar trebui sa reclame ceea ce salariatul insusi nu reclama.
Majoritatea problemelor individuale care nu se rezolva pe cale amiabila pot fi solutionate in justitie. Sindicatul are dreptul legal de a promova actiuni in justitie in numele si in interesul tau. Solicita sindicatului sa te reprezinte si imputerniceste-l sa o faca. Daca sindicatul tau nu poate el insusi sa iti promoveze actiunea, o poate face federatia sau, la nevoie, chiar si confederatia.
Nu trece nepasator pe langa cei care au nevoie de ajutor. Daca observi ca drepturile unui coleg sunt incalcate ia atitudine. Nu te baza pe faptul ca "mie nu o sa mi se intample niciodata". Politica strutului este cea mai proasta varianta. Daca te faci ca nu observi o problema, asta nu inseamna ca problema nu exista.
Participa la actiunile initiate de sindicat. Nu uita ca scopul in care a fost infiintat sindicatul este tocmai acela de a ne manifesta solidaritatea. Chiar daca ai impresia ca actiunea nu vine, in mod direct, in sprijinul tau poti ajuta in felul acesta colegi aflati in dificultate. Nu se stie niciodata cand vei avea nevoie de solidaritatea lor.
Fi curajos. Nu te lasa prins in jocul pedeapsa-recompensa: esti docil - primesti prima, te mangai pe crestet, esti ghimpe - te sanctionez cu prima ocazie. In acelasi timp nu uita ca nu e suficient sa fi cu gura mare, sa te revolti atunci cand crezi ca ai dreptate, ci trebuie sa fi principial, perseverent, cinstit cu tine insuti si cu ceilalti si mai ales vertical. Daca esti genul care "sopteste" la urechea sefului vrute si nevrute despre colegul de munca asta nu inseamna ca esti curajos! Acelasi lucru se poate spune si despre cel care incearca "sa acopere" cu orice pret greselile profesionale ale acestuia.
Sindicatul te poate ajuta cu privire la toate problemele legate de serviciu si cu privire la unele probleme ce tin de comunitatea locala in care traiesti, dar nu poate interveni in problemele personale pe care le ai in afara unitatii.
Daca ai savarsit o abatere disciplinara, sindicatul poate urmari ca angajatorul sa respecte intocmai prevederile legale intr-o astfel de situatie, dar nu te poate scuti de raspunderea personala pe care o ai.

 

Părerile sunt libere, dar nu obligatorii.

 

Categorii stiri

Articole publicate pe website-ul Sindicatului National al Lucratorilor de Penitenciare

Inceput de an - sfarsit de iluzii ?
SNLP a identificat in Bugetul MJLC/ANP pentru anul 2010 o serie de probleme care vor genera in mod sigur tensiuni in cazul in care nu se vor solutiona.

Inca din data de 30 decembrie SNLP a inceput un dialog sustinut cu ANP/MJLC/MFP pe problema bugetului, rezultatele dialogului fiind sintetizate intr-o petitie adresata Ministrului Justitiei prin care se solicita elaborarea si depunerea unor amendamente la proiect.


Stefan Teoroc

Presedinte SNLP




Documente atasate:

Petitie privind unele amendamente la Proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2010

Proiectul bugetului ANP pentru 2010


Link-uri utile:

Premierul si ministrul Finantelor isi vor asuma bugetul prin declaratie scrisa

Boc cere ca legea responsabilitatii fiscale sa fie dezbatuta in regim de urgenta

Rectificarile vor fi interzise în semestrul I, cheltuielile pot fi majorate doar la datoria publica

Consiliul Fiscal - numit de presedintele Academiei, fara ministri, parlamentari si politicieni

Alte articole despre "legea responsabilitatii fiscale"
Sindicatele si Ministerul Muncii au stabilit noua criterii de ierarhizare a functiilor in sistemul bugetar
Organizatiile sindicale au stabilit cu reprezentantii Ministerului Muncii noua criterii pentru ierarhizarea functiilor pe care le detin angajatii in sectorul bugetar, a declarat pentru HotNews.ro, Mihaela Neacsu, reprezentant BNS. Criteriile vor sta la baza elaborarii legii unice de salarizare.

Discutiile intre sindicate si ministere nu se vor opri aici. Vor fi purtate discutii pe grupuri restranse, formate din cate un reprezentant al fiecarei confederatii sindicale si cei ai ministerelor, urmand ca saptamana viitoare sa se reuneasca grupul extins.


Cele noua criterii de ierarhizare a functiilor sunt:

1. nivelul studiilor si competentele;

2. importanta sociala a muncii;

3. complexitatea si diversitatea activitatilor;

4. responsabilitatea si impactul deciziilor;

5. expunerea la factorii de risc;

6. incompatibilitati si conflicte de interese;

7. dificultatea activitatilor specifice;

8. sfera de relatii si interactiunea cu factorii externi;

9. conditii de acceptare pe post.


Mihaela Neacsu sustine ca vor fi purtate negocieri foarte dure pentru stabilirea domeniilor in functie de importanta lor. "Aceasta este o decizie politica. Trebuie stabilite care functii sunt mai importante decat altele. Ar putea fi cele din justitie, sanatate sau invatamant, de exemplu. Batalia mare aici se va duce. Daca se decide ca justitia este in varf, toate celelalte functii vor veni dupa cele din justitie", a precizat Neacsu. In functie de aceasta ierarhie va fi stabilit si nivelul salariilor.

Ministerul Muncii are ca termen de adoptare a Legii in Parlament luna octombrie.

Claudia PIRVOIU
14.04.2009 - Programul pilot
Ieri, 14 aprilie, la Penitenciarul Margineni, pe parcursul a 8 ore de discutii au fost comparate doua tipuri de programe pentru schimburile operative: programul-experimental aplicat la Ploiesti si Margineni pe o perioada de 3 luni si programul propus de organizatiile sindicale (12/24-12/48 - cu aplicarea unor metode de reducere a numarului de ore suplimentare).

Documentele elaborate si semnate le puteti vedea atasat.

La finalul intalnirii s-a concluzionat ca in varianta propusa de sindicate se acumuleaza un numar de ore in plus, peste limita legala si se dispune de un numar mai mic de agenti pentru acordarea de concedii sau alte absente justificate, in comparatie cu programul-experimental.

In schimb se obtine o detensionare a situatiei prin reluarea unui program mai regulat care include pauze mai mari intre turele de serviciu, posibilitatea de a previziona pe o perioada mare de timp programul pe care il are personalul din operativ, iar dupa aplicarea unor modalitati de reducere a timpului de lucru (reducerea unor posturi pe timp de noapte, eliminarea pregatirii si scurtarea timpului alocat apelurilor) se obtin rezultate bune si in planul diminuarii numarului de ore suplimentare.

Conform procesului verbal atasat, s-a decis ca joi 16 aprilie sa se stabileasca varianta finala de program pentru care se va opta sau se va puncta divergenta intre administratie si sindicate cu stabilirea modalitatilor legale de solutionare.

Maine, 16 aprilie, in Consiliul de conducere programat pentru ora 8,30 se vor discuta sporul de 50% si programul-pilot!


Update 16 aprilie 2009:

Astazi in sedinta consiliului de conducere al ANP, s-a discutat despre intalnirea dintre sindicate si reprezentantii administratiei, pe tema programului-pilot, de la Margineni din data de 14 aprilie 2009.

Au fost reluate o serie de aspecte, argumente si contraargumente pentru ambele variante de program (cel experimental si cel propus de sindicate), iar la capatul discutiei directorul general al ANP a stabilit ca trebuie tinut cont de argumentele organizatiilor sindicale, si prin urmare si-a exprimat acordul ca incepand cu data de 1 mai 2009 la cele doua unitati sa se revina la programul 12/24-12/48 cu aplicarea metodelor de reducere a orelor suplimentare testate in cadrul experimentului.

Programul propus de sindicate va fi monitorizat pe o perioada de 3 luni cu analize intermediare, precum si la finalul acestei perioade, astfel incat sa poata fi stabilite toate influentele in planul sigurantei detinerii, al timpului de munca (cu accent pe orele suplimentare) si starii de spirit a personalului.

Am propus aplicarea metodelor identificate ca benefice pentru reducerea numarului de ore suplimentare cu mentinerea unei vulnerabilitati scazute (eliminarea pregatirii inainte de intrarea in serviciu, reducerea perioadei de timp alocate apelului, diminuarea numarului de posturi pe timp de noapte, etc) la toate unitatile subordonate ANP in scopul reducerii unor cheltuieli, in contextul in care nu se poate asigura plata orelor suplimentare, acest capitol lipsind din buget. Conducerea ANP a fost de acord cu propunerea aratand ca deja s-au purtat discutii cu privire la aceasta extindere si urmeaza sa se elaboreze propuneri pentru emiterea unui ordin al MJLC avand in vedere ca sunt necesare modificari ale reglementarilor impuse prin Regulamentul de Organizare si Executare a Serviciului de Paza Escortare si Supraveghere.

Stefan Teoroc - Presedinte SNLP
21.04.2009 - Mii de sindicalisti BNS vor iesi in strada la mijlocul lunii mai
Blocul National Sindical a decis in cadrul sedintei de Birou Executiv de luni, 13 aprilie 2009, sa inceapa demersurile pentru organizarea unui mars urmat de un miting de protest in Capitala la data de 14 mai 2009.

In intervalul de o luna de zile ramas pana la data programata pentru manifestatie, federatiile si filialele BNS vor mobiliza sindicalistii din toate ramurile economice reprezentate in confederatie. In acelasi timp, problemele cu care se confrunta lucratorii afiliati la BNS vor fi centralizate intr-un document-memoriu ce va fi inaintat Guvernului Romaniei laolalta cu propuneri concrete de solutionare.




Revendicarile se vor grupa in jurul catorva teme majore, teme pe care sindicalistii BNS le considera prioritare si pe care doresc sa le aduca in atentia Guvernului, a clasei politice dar si a organizatiilor patronale. Printre acestea se numara:

- Necesitatea de a se asigura stabilitatea locurilor de munca – inclusiv prin politici guvernamentale care sa incurajeze mediul privat sa puna in centrul strategiilor daca nu crearea de noi locuri de munca atunci cel putin conservarea locurilor de munca existente

- Necesitatea de a se mentine puterea de cumparare a salariilor

- Necesitatea implementarii unui sistem unitar de securitate sociala

Primele estimari facute de reprezentantii federatiilor afiliate la BNS anunta un numar de participanti de minim 10.000 de persoane la mitingul din data de 14 mai 2009. Sindicalistii care vor lua parte la manifestatie sunt exclusiv membri BNS, vor veni din toate judetele tarii si vor reprezenta toate ramurile economice. Marsul este programat sa inceapa la ora 12.00 odata cu intrarea coloanelor auto in Bucuresti (punctele de intrare si traseele urmeaza sa fie stabilite impreuna cu autoritatile competente) si va fi urmat de un miting desfasurat cel mai probabil in fata sediului Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
22.04.2009 - Guvernul a adoptat setul de principii care va sta la baza legii de salarizare a personalului din sistemul bugetar
"Vom avea o singura lege a salarizarii pentru toate persoanele platite din fonduri publice, dupa model european. Aceasta lege va permite eliminarea discrepantelor care exista acum. Nu vom mai avea legi sectoriale prin intermediul carora s-au creat sisteme privilegiate pentru diverse categorii de bugetari", a afirmat premierul Emil Boc, la finalul sedintei de Guvern.

Executivul a aprobat, in sedinta de astazi, setul de principii care va sta la baza legii de salarizare a personalului din sistemul bugetar, act normativ care va reglementa in mod unitar salarizarea tuturor categoriilor de personal platit din fonduri publice.

Potrivit principiilor adoptate de Guvern, raportul intre salariul de baza minim pe economie si salariul de baza maxim al personalului platit din fonduri publice va fi de 1 la 15. Salariul de baza va deveni principalul element al castigului salarial si se va realiza prin includerea in salariul de baza a unor sporuri care au caracter general. Ponderea sporurilor in castigul total va fi de maximum 30%.

"Prin aplicarea noului act normativ nici o persoana nu va inregistra o diminuare a salariului. Salariile mai mari din momentul de fata vor fi inghetate o perioada de timp, in timp ce salariile mici vor avea cresteri accelerate. Sau, este posibil, ca pentru cei care se afla in varful piramidei, salariile sa creasca putin, iar salariile mai mici sa aiba o crestere mai accelerata. Toate aceste lucruri se vor realiza pe principiul ca nimeni nu va pierde", a explicat primul-ministru.

Proiectul legii salarizarii unice in sistemul bugetar va fi elaborat de Guvern pana la 30 iunie, iar implementarea noului sistem de salarizare se va realiza intr-un termen de trei ani. "Nu excludem posibilitatea asumarii raspunderii in fata Parlamentului pentru acest proiect de lege. Guvernul are determinarea sa mearga in fata Parlamentului sa-si asume raspunderea asupra acestui proiect atat de important pentru ceea ce inseamna salarizarea unica in Romania, pentru a aduce un sentiment de dreptate, de echitate, intre diversele categorii sociale si pentru a elimina discrepantele care au aparut in decursul timpului. Vrem sa realizam o salarizare justa a tuturor oamenilor care sunt platiti din bani publici in baza pregatirii profesionale, a muncii pe care o presteaza si avand in vedere reglementarile si normele europene in materie", a subliniat primul-ministru.

Premierul Emil Boc a adaugat ca Ministerul Muncii a fost mandatat sa discute cu partenerii sociali setul de principii care va sta la baza elaborarii legii salarizarii unice, dezbateri la care vor fi invitati sa participe si reprezentantii sistemului judiciar si ai CSM.

Emitent: Guvernul Romaniei – Biroul de presa

Data: 22.04.2009
 
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one